A webdesign hatása a keresőoptimalizálás eredményeire

Minden egyes web site egyedi kihívásokkal néz szembe, amikor a keresőkben szeretne jó helyezéseket elérni, legyen szó akár egy 3 lapos, egyetlen termék ismertetésére szolgáló mini site-ról, vagy akár egy több száz oldalas adatbázis alapján generált céges honlapról. Mégis van néhány közös szempont, amit minden esetben érdemes megfontolni a webdesign kialakítása vagy módosítása során.

A weblap mérete sokat számít

A weblap mérete nagy hatással van a keresők találati rangsorára. A keresők nagyra értékelik a tartalmat, így ha a mi honlapunk csak néhány oldalból áll, rövid szövegekkel, és a konkurenciánknak több tucat oldala van ugyan ebben a témában, ne számítsunk túl jó helyezésekre.

Néha nehéz több oldalt írni az általunk kínált termékről vagy szolgáltatásról. Bár mindig meg kell próbálnunk a legmélyrehatóbb információt nyújtani látogatóinknak, jól jöhet a tartalom növeléséhez, ha összegyűjtünk a témába vágó ingyenes forrásokat. Így növelhetjük a weblap látószögét (amit nagyra értékelnek a keresők), valamint növelhetjük azt az időt, amit látogatóink a weblapunkon töltenek, ami felmérések szerint növelheti az értékesítési mutatóinkat.

Persze abba a hibába sem szabad beleesnünk, hogy minden egyetlen lapon próbálunk elmondani. Kevesen olvasnak végig egy kilométeres hosszúságú lapot, de a kereső robotok is feladják az első egy-két száz kilobájt után, a maradékot egyszerűen kihagyják az indexeikből, így amit oda írtunk, számukra olyan, mintha nem is létezne.

Grafikus weblapok

Bár az esztétikum elsődleges lehet termékünk vagy szolgáltatásunk bemutatásakor, mégis figyelembe kell vennünk, hogy a keresők csak a szöveges tartalmat értik. A képeken vagy animációkban (pl: flash) elhelyezett szövegek értelmezhetetlenek számukra. Lehet, hogy gyönyörűen megtervezett oldalunkból számukra csak néhány sor értelmezhető szöveges tartalom látszik, így az előző ponttal összhangban, jó helyezésre aligha számíthatunk megfelelő szöveges tartalom hiányában.

Ha mégis képekben vagy flash animáció formájában kell tálalnunk mondandónkat, készítsük el oldalaink egy szöveges html verzióját is, amit könnyebben népszerűsíthetünk a keresőkben, és látogatóink választhatnak oldalunkra érve, hogy átváltanak-e az elegánsabb grafikus verzióra.

Dinamikus weblapok

Ha a weboldalaink nagy részét egy adatbázis alapján generáljuk (mint például egy használtautó kereskedés, ahol minden oldallekérés alkalmával a legfrissebb adatokat mutatja a weblap), tapasztalhatjuk, hogy nem minden oldalunk kerül be a keresők adatbázisába (nem indexelik be a kereső robotok). Ha megnézzük ezeknek az oldalaknak az URL-jét, általában elég hosszúak lehetnek, és ilyen karaktereket tartalmaznak, mint például: ? # & % vagy =, valamint jó pár véletlenszerűnek tűnő szám és betű sorozat. Mivel ezeket az oldalakat a webkiszolgáló automatikusan generálja az adatbázis alapján szükség szerint, a keresők megszenvednek a naprakész indexelésükkel.

Egyik módja, ahogy megbirkózhatunk ezzel a problémával, ha készítünk egy kereső barát tartalomjegyzéket oldalainkhoz. Előnyös lehet, ha a dinamikusan generált oldalainkat egy jól strukturált linkelési stratégia szerint fűzzük egymáshoz, és ha kellő külső hivatkozást is tudunk biztosítani fontosabb oldalainkra. A hivatkozási népszerűség növelése több hangsúlyt kaphat ilyen dinamikusan generált weboldalak esetében.

A HTML nyelv helyes használata

Manapság rengeteg webdesign szoftver áll rendelkezésünkre. A szövegszerkesztők is kínálnak html formátumú mentési lehetőséget, melyeket egyszerűen feltölthetünk egy FTP programmal a webkiszolgálókra. Azonban a legtöbb esetben ilyenkor a kereső robotok hosszú-hosszú sorokon keresztül nem látnak mást, csak font és pozíció beállítási formázó utasításokat, nem pedig releváns tartalmat. A hatékony html kóddal elkészített weblapok általában jobb helyezést érnek el a keresőkben. A mi választásunk a webdesign szoftverek közül a Macromedia (Adobe) Dreamweaver programra esett, ami lehetővé teszi a kaszkádolt stílus lapok (Cascading Style Sheets - CSS) használatát is, így drasztikusan lecsökkenthető a html dokumentumokban a formátum meghatározásához szükséges kódok mennyisége. A legjobb eredményt mindig a html kód közvetlen szerkesztése eredményezheti, ha birtokában vagyunk a szükséges szakismeretnek.

Van néhány ökölszabály is ezen a területen: az olyan weblapok, amik rendellenes mennyiségben vagy arányban tartalmaznak linkeket, vastag vagy dőltbetűs formázásokat, címsorokat, alternatív ill. rejtett szövegeket, nem számíthatnak jó helyezésekre, különösen hosszútávon.

A domain név kiválasztása

A webdesign minden területén a legfontosabb szabály, hogy tartsuk szem előtt látogatóinkat. Ők a legfontosabbak, a keresőknél is előrébb kell sorolnunk őket. A domain név kiválasztásakor vagy cégünk nevét kell választanunk (ha jól bevezetett névvel rendelkezünk), vagy termékünk/szolgáltatásunk rövid megnevezése legyen benne a névben. A domain név egy olyan fontos hely, ahol szerepet kaphatnak kulcsszavaink a kereső optimalizálás során.

Ha szeretnénk megváltoztatni cégünk domain nevét, természetesen nem szeretnénk elveszteni a keresőkben eddig megszerzett rangunkat. Egyszerű, és a legtöbb kereső által támogatott módja ennek a 301-es átirányítási kód használata a régi domainen, így megtarthatjuk korábbi rangunkat, és egyúttal átirányíthatjuk látogatóinkat az új web címre.

Frame-ek használata

Ne használjunk frame-eket a webdesign során. A frame technológia a 90-es években volt használatos (és ez az Internet világában évezredekkel ezelőtti időszaknak számít). Az a néhány kereső, amelyik fel tudja dolgozni a frame set-es weblapokat, az is hátrébb sorolja őket az elavultságuk miatt. Bármi, ami indokolttá tehetné a frame-es megoldások alkalmazását, könnyen megvalósítható php include vagy CSS fájlok segítségével is. Néhány böngésző már nem is kezeli a frame-eket, és az egyes oldalak felvétele a kedvencek közé elég körülményes frame-ek használata esetén. Tehát felejtsük el a frame-eket.

Az információk frissítése

Nem csak a két-három éve elavult nyomtatott cégismertetők vetnek rossz fényt egy vállalkozásra, de a hosszú ideje nem frissített weblapok is hasonló eredményre vezetnek, ráadásul nem csak a látogatók, hanem a keresők szempontjából is. Azok a weblapok, ahol folyamatosan nő és változik a weboldalak tartalma, általában jobb minősítést kapnak a keresőktől, mint a hosszú időn át változatlan tartalommal rendelkezők. A keresők igyekeznek releváns találatokat adni felhasználóiknak, így az elévült tartalom nem sok jóra számíthat. A webdesign során tervezzünk egy olyan területet is, ahol a cégünkkel kapcsolatos friss információkat közzétehetjük, vagy egy folyamatosan bővített forrás, ill. hivatkozás gyűjteményt, amit rendszeresen frissítünk.

 

Összegezve az eddigi webdesign alapelveket, ismerjük meg a célcsoportunkat, és őket mindvégig szem előtt tartva tervezzük meg a weblajainkat. Ha ezeket a szabályokat betartva építjük fel az oldalainkat, és megfelelő hivatkozási népszerűséget sikerül elérnünk, akkor a keresők is jó eredményekkel fogják jutalmazni fáradozásainkat.